رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی بیشتر از ۵۵ هزار نفر در سال قبل

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی بیشتر از ۵۵ هزار نفر در سال قبل

سیاسی: به گزارش سیاسی، بیشتر از 55 هزار نفر در 11 ماهه 1403 با رفتن به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مشاوره حضوری حقوقی دریافت نمودند و مشکلات آنها توسط مسؤلان قضایی رسیدگی شد.


به گزارش سیاسی به نقل از مهر، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده ها از سیاستهای قوه قضائیه بوده و عمده ترین وظایف مسئولان قضائی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضائی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع های قضائی، دادگستری کل استانها و شهرستان ها برگزار می گردد تا مردم مشکلات و دغدغه های خودرا با مسئولان قضائی در بین بگذارند. به همین دلیل مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه بالاتر از سایر ادارات و برخی نهادهای قضائی، عمده ترین مشکلات قضائی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذی ربط انتقال می دهد بطوریکه بیشترین درخواست های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضائیه و مسؤلان عالی قضائی است. خیلی از مردم به اداره ی کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه مراجعه می کنند و خواهان دیدار با معاونان، مسئولان عالی رتبه و شخص رییس قوه هستند بدین سبب خواسته های خودرا به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و خیلی از آن خواسته ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمی آورند. برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع های قضائی، دادگستری کل استانها و شهرستان ها برگزار می گردد که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضائی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضائی دارند، کمک می نماید تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه های خودرا با مسئولان قضائی در بین بگذارند. موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رییس حوزه ریاست قوه قضائیه می رسد. وجود این نهاد بمنظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دل های مردم بوده فی نفسه باارزش است. در همین جهت رییس قوه قضائیه همیشه تأکید دارند که در رسیدگی به امور قضائی مردم باید نهایت دقت و سرعت اِعمال شود، مسئولان قضائی به هیچ وجه در پیشبرد امور مردم تأخیر نیندازند و این امور را به فردا و یا زمان آینده موکول نکنند. مقامات و مسئولان و کارکنان قضائی، حُسن خلق با مردم و ارباب رجوع را سرلوحه کاری خود قرار دهند و پیوسته در تکریم ارباب رجوع کوشا باشند. وی همین طور برای حضور مقامات و مسئولان قضائی در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسایل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است و اظهار داشت که باید هر چه بیشتر ارتباطات مسئولان قضائی با مردم توسعه پیدا کند و ضروریست مسئولان قضائی پیوسته در بین مردم حضور داشته باشند و شنوای مسایل و مشکلات آنها باشند و در راستای حل این مسایل و مشکلات، اقدامات مقتضی و قانونی را ترتیب دهند. سید علی اصغر رفاهی درباره ی ملاقات های مردمی انجام شده در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار داشت: از رویکرد های واحد پاسخگویی، توجه عمیق تر و بیشتر به جنبه های حقوقی مسایل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی هم اکنون علاوه بر قضات گوناگون مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می کند. وی ادامه داد: درباره ی مراجعان حضوری، نتیجه نامه نگاری ها به استان دریافت و درباره ی مکاتبات صورت گرفته و همین طور پاسخ هایی که از استانها به این اداره کل ارسال می شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ برای ۵۵ هزار و ۷۵۵ نفر مشاوره حضوری انجام شده و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس شده است. رفاهی اضافه کرد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور بصورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است. وی بیان کرد: بمنظور اطلاع رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه ای انجام شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ درنظر گرفته شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره ی درخواست های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام نمایند. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: در ۱۱ ماهه سال قبل مجموعاً تعداد ۱۱۰۰۴ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۱۰ هزار و ۱۱۸ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت کننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است. رفاهی اضافه کرد: در ماه های اخیر و در پی همکاریهای گسترده ی مراجع قضائی (به ویژه شهرستان ها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ی ارجاعات سامع، بطور مرتب پاسخ های مختلفی مربوط به درخواست های مردمی از این مراجع دریافت می شود که این پاسخ ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا بخشهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می شود. وی بیان کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ تعداد ۵۰ هزار و ۲۳۷ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار داشت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ بامداد الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می پردازد. همین طور برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می شوند. علاوه بر این، به طور معمول نمایندگان تجمع کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات ها مراجعه می کنند. رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۵ هزار و ۶۴۵ نفر، معاون مدیرکل یک هزار و ۷۴ نفر، رییس اداره ارتباطات و ملاقات ها یک هزار و ۲۱۷ نفر، رییس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۲ هزار و ۶۳۷ نفر، رییس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۳۲ نفر، رییس اداره پاسخگویی ۱۱ هزار و ۸۵۵ نفر که در مجموع ۲۲ هزار و ۵۶۰ نفر ملاقات شده اند. مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره ی ملاقات های مردمی مقامات قضائی سراسر کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳، اظهار داشت: در ۱۱ ماهه سال قبل تعداد ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۴۰۷ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۶۳ هزار و ۱۶۲ مورد آن متعلق به رؤسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۲۰ هزار و ۷۳۹ مورد مربوط به دادستان های عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضائی است. ایشان سپس درباره ی حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه حضور می یابند. همین طور در ایام زوج احدی از معاونان رییس کل دادگستری کل استان و یا سرپرستان مجتمع های قضائی تهران در اداره کل بطور مرتب حضور می یابند. لیستی از مالباختگان تجمعات و پرونده های کثیرالشاکی از اداره ملاقات ها گرفتن و با برخی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضائی خود به این اداره کل مراجعه می کنند دیدار و به پرونده های آنها رسیدگی می کنند. مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه تعداد ۱۰۰۶ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کرده اند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه پاسخگوی تعداد ۱۷۵۶ مورد تقاضای مردمی بوده اند. رفاهی درباره ی برگزاری میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: براساس دستور رییس حوزه ریاست قوه قضائیه در امتداد خدمت به نمازگزاران تهرانی از شروع بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست ها و ارشاد متقاضیان مشغول می شوند. درخواست های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام می شود و نتیجه بوسیله پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می شود. تعداد درخواست های دریافتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳، یک هزار و ۳۶ مورد بوده است. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: در امتداد تأکیدات ریاست قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضائی در مورخ دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ که بیان کرد «در تمامی ایام سال، به ویژه به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسایل و مشکلات مردم را استماع کنید و در حد توان و مقدورات قانونی، در امتداد حل این مسایل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسئولان قضائی در مساجد و در بین اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسئولان قضائی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید.» میز خدمت قضائی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضائی؛ با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و برخی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار می گردد و تعداد درخواست های دریافتی در این ۱۱ ماهه سال قبل یک هزار و ۲۲۸ مورد بوده است.


منبع:

1404/01/12
12:32:39
5.0 / 5
8
تگهای خبر: شورا , عمومی , قوه قضائیه , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لینک دوستان سیاسی
سیاسی بین الملل