تحویل نفتكش ایرانی به ونزوئلا زیر ذره بین؛

افراماکس و تثبیت جایگاه ایران در کشتی سازی جهان

افراماکس و تثبیت جایگاه ایران در کشتی سازی جهان

سیاسی: تحویل فروند دوم نفتکش های افراماکس ساخت ایران به کشور ونزوئلا در حالی است که اگر این روند در سالهای آینده تداوم داشته باشد، به تثبیت و ارتقاء جایگاه ایران در صنعت کشتی سازی جهان منجر خواهد شد.


گروه سیاسی ایرنا: رو گذشته دومین فروند از نفتکش های افراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران-صدرا که در سالهای گذشته با سفارش کشور ونزوئلا ساخته شده بود، با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی و نیکلاس مادورو روسای جمهور ایران و ونزوئلا به این کشور تحویل داده شد و اسناد تحویل نفتکش آفراماکس میان مدیران شرکت صدرا و طرف ونزوئلایی به امضا رسید.
پیشینه ساخت نفتکش های افراماکس به سال ۱۳۸۶ بازمی گردد که در آن زمان قراردادی میان دولت ایران و ونزوئلا برای ساخت چهار فروند نفتکش با ظرفیت ۹۴ هزار تن منعقد می شود، با این وجود در ادامه کار و با عنایت به اعلام نیاز ثانویه طرف ونزوئلایی در خصوص افزایش ظرفیت حمل نفتکش ها، ظرفیت نفتکش ها به ۱۱۳ هزار تن افزایش پیدا کرد که در نتیجه آن سایر ابعاد و مشخصات نفتکش هم گرفتار تغییر و دگرگونی شد و در نهایت در اسفند ۱۳۸۷ طرح نهایی ساخت چهار فروند نفتکش افراماکس آماده شد.
کشتی افراماکس ۲ در یارد کشتی سازی جزیره صنعتی صدرا در نهایت ساخت نخستین فروند از نفتکش های افراماکس در ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ آغاز شد؛ نفتکشی با مشخصات زیر:
مشخصات نفتکش افراماکس طول ۲۵۰ متر عرض ۴۴ متر ارتفاع ۲۱ متر آبخور ۱۴.۸ متر ظرفیت حمل ۱۱۳ هزار تن معادل ۸۰۰ هزار بشکه قدرت موتور ۲۱ هزار کیلووات تعداد ژنراتورها ۳ عدد ظرفیت ژنراتورها هر کدام ۹۰۰ کیلو وات سرعت پیمایش ۱۵ گره دریایی
در وصف ابعاد این نفتکش غول پیکر در مقام مقایسه میتوان اظهار داشت که عرشه افراماکس ۲.۵ برابر یک زمین فوتبال است و تجهیزات مختلف در ارتباط با عملیات بارگیری و تخلیه نفت به وزن ۳ هزار و ۶۶۰ تن بر روی آن نصب شده است که همچون آنها دو عدد بویلر برای تأمین بخار مورد نیاز برای به کار انداخت پمپ های انتقال نفت می باشد. از دیگر نکات قابل توجه در ساخت این نفتکش، میزان قابل توجه کار فنی انجام شده در حین عملیات ساخت است به طوریکه در ساخت هر فروند از نفتکش های افراماکس، ۳۲۸ کیلومتر جوشکاری، ۵۶ کیلومتر لوله کشی و ۱۲۵ کیلومتر کابل کشی شده است.
هر فروند از نفتکش های افراماکس ۳۶ خدمه دارد که شامل کاپیتان، افسران کشتی، تکنسین های فنی و ملوان ها می شود.
نهایتا اولین فروند از نفتکش های افراماکس با فاصله کمی از آغاز ساخت در مردادماه ۱۳۹۱ به آب انداخته شد و بعد از آن به سفارش دهنده (ونزوئلا) تحویل داده شد؛ با این وجود تحویل فروند دوم نفتکش های افراماکس که قرار بود ۱۰ ماهه صورت گیرد، ۱۰ سال طول کشید تا این که به خرداد سال ۱۴۰۱ و تحویل در ایام اخیر رسید.
به آب اندازی فروند دوم نفتکش های افراماکس آنگونه که رئیس جمهور ونزوئلا اعلام نموده در سال آینده میلادی فروند سوم و در سال ۲۰۲۴ میلادی فروند چهارم نفتکش های افراماکس سفارش این کشور به شرکت صنعتی دریایی ایران-صدرا تحویل گرفته خواهد شد و بدین سان این پروژه و قراردادی که ۱۵ سال از آغاز آن می گذرد با تحویل فروند چهارم به سرانجام خواهد رسید.
ثمرات ساخت افراماکس برای ایران چیست؟
ساخت کشتی نفتکش در کلاس افراماکس که قابلیت حمل ۱۱۳ هزار تن بار را داشته باشد، ایران را در زمره کشتی سازان بزرگ دنیا قرار داده است؛ در واقع جمهوری اسلامی ایران در اولین تلاش خود برای ساخت کشتی های بزرگ علاوه بر اثبات توان فنی و مهندسی خود، توانست با جلب نظر مشتریان خارجی زمینه را برای صادرات خدمات فنی مهندسی و اشتغال زایی در داخل را فراهم آورد که اگر این روند در سالهای آینده تداوم داشته باشد و بتواند با عملکرد مناسب، مشتریان بیشتری را جذب نماید، به تثبیت و ارتقاء جایگاه ایران در صنعت کشتی سازی جهان منجر خواهد شد.
نگاهی به آمارهای انتشار یافته از جانب شرکت سازنده نشان داده است که ساخت هر فروند از این نفتکش ها به علت آنکه در یارد دریایی جزیره صدرا در بوشهر انجام می شود، سبب اشتغال زایی برای ۳۰۰۰ نفر به صورت مستقیم در استان بوشهر شده است؛ موضوعی که در سالهای آینده با ساخت فروند سوم و چهارم نفتکش های افراماکس می تواند به رونق بیشتر مشاغل در رابطه با صنایع دریایی در جنوب کشور منتهی شود.


منبع:

1401/03/24
09:38:38
5.0 / 5
1018
تگهای خبر: ایران , خدمات , دولت , قرارداد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
سیاسی بین الملل