ثبت ۶۲۳۱ درخواست مردمی در سامانه سامع قوه قضاییه

ثبت ۶۲۳۱ درخواست مردمی در سامانه سامع قوه قضاییه

به گزارش سیاسی، مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: 6231 درخواست مردمی در سامانه سامع قوه قضاییه ثبت گردید.


به گزارش سیاسی به نقل از مهر، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده ها از سیاست های قوه قضائیه بوده و عمده ترین وظایف مسئولان قضائی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضائی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع های قضائی، دادگستری کل استان ها و شهرستان ها برگزار می گردد تا مردم مشکلات و دغدغه های خودرا با مسئولان قضائی در بین بگذارند. بر همین مبنا مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه بالاتر از سایر ادارات و برخی نهادهای قضائی، عمده ترین مشکلات قضائی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذی ربط انتقال می دهد به صورتی که بیشترین درخواست های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضائیه و مسئولین عالی قضائی است. خیلی از مردم به اداره ی کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه مراجعه می کنند و خواهان دیدار با معاونان، مسئولان عالی رتبه و شخص رییس قوه هستند ازاین رو خواسته های خودرا به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و خیلی از آن خواسته ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمی آورند. برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع های قضائی، دادگستری کل استان ها و شهرستان ها برگزار می گردد که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضائی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضائی دارند، کمک می نماید تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه های خودرا با مسئولان قضائی در بین بگذارند. موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رییس حوزه ریاست قوه قضائیه می رسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دل های مردم بوده فی نفسه باارزش است. در این راستا رییس قوه قضائیه دوشنبه (۲۸ اسفند) در نشست شورایعالی قوه قضائیه بیان کرد که در رسیدگی به امور قضائی مردم باید نهایت دقت و سرعت اِعمال شود؛ بااینکه حجم و سختی کار زیاد است و توقعات نیز از مجموعه قضائی بالاست، اما مع ذلک ما باید برای رضای خدا و در راستای منافع مردم و کشور، نهایت تلاش را در انجام مسئولیت خود داشته باشیم و این مسئولیت را به نحو احسن انجام دهیم؛ به همین دلیل مسئولان قضائی به هیچ وجه در پیشبرد امور مردم تأخیر نیندازند و این امور را به فردا و یا زمان آینده موکول نکنند. مقامات و مسئولان و کارکنان قضائی، حُسن خلق با مردم و ارباب رجوع را سرلوحه کاری خود قرار دهند و پیوسته در تکریم ارباب رجوع کوشا باشند. بدین منظور رییس قوه قضائیه در ایام ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و اول تا سوم فروردین ۱۴۰۳ در بین نمازگزاران مساجد غرب، جنوب و شمال تهران حضور یافت و بعد از اقامه نماز تا ساعت ها مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد. حجت الاسلام والمسلمین اژه ای سال قبل به مقامات و مسئولان قضائی نیز برای حضور در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است. ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه سید علی اصغر رفاهی در گفت و گو با میزان درباره ی ملاقات های مردمی صورت گرفته در آذرماه سال ۱۴۰۳ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار نمود: از نگاههای واحد پاسخگویی، توجه عمیق تر و بیشتر به جنبه های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی هم اکنون علاوه بر قضات گوناگون مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می کند. وی ادامه داد: درباره ی مراجعان حضوری، نتیجه نامه نگاری ها به استان دریافت و درباره ی مکاتبات صورت پذیرفته و همین طور پاسخ هایی که از استان ها به این اداره کل ارسال می شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان نمود: در آذرماه ۱۴۰۳ برای ۳ هزار و ۸۹۹ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس شده است. رفاهی افزود: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور بصورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است. پاسخگویی تلفنی وی بیان نمود: به منظور اطلاع رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه ای انجام شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ درنظر گرفته شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره ی درخواست های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام نمایند. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار نمود: در آذرماه مجموعاً تعداد ۸۲۹ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۱ هزار و ۶۴۸ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت کننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است. رفاهی افزود: در ماه های اخیر و در پی همکاریهای گسترده ی مراجع قضائی (به ویژه شهرستان ها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ی ارجاعات سامع، بطور مرتب پاسخ های مختلفی مربوط به درخواست های مردمی از این مراجع دریافت می شود که این پاسخ ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمتهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می شود. وی بیان نمود: در آذرماه ۱۴۰۳ تعداد ۶ هزار و ۲۳۱ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است؛ که در مقایسه با ماهِ پیشین نشانگرِ افزایش ۴۱ درصدی موارد ثبت شده در تارنما است. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار داشت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ بامداد الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می پردازد. همین طور برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می شوند. علاوه بر این، به طور معمول نمایندگان تجمع کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات ها مراجعه می کنند. رفاهی بیان نمود: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۴۹۱ نفر، معاون مدیرکل ۹۴ نفر، رییس اداره ارتباطات و ملاقات ها ۸۰ نفر، رییس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۱۷۰ نفر، رییس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۸ نفر، رییس اداره پاسخگویی ۵۷۳ نفر که در مجموع ۱ هزار و ۴۱۶ نفر ملاقات شده اند. وی افزود: قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۱ هزار و ۲۱۸ درخواست های مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همین طور توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۲۳۱ مورد ارشاد قضائی صورت پذیرفت.

1403/10/28
14:05:00
5.0 / 5
15
تگهای خبر: شورا , قوه قضائیه , كشور , مشاوره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سیاسی بین الملل